ماکسیم در رسانه‌ها؛ سامانه درخواست خودرو ماکسیم: جدید، باکیفیت و ایرانی

ماکسیم در رسانه‌ها؛ سامانه درخواست خودرو ماکسیم: جدید، باکیفیت و ایرانی

1397.07.01
شهرهای ماکسیمماکسیم در شهرستانحمید بذرگرایسناماکسیم در رسانه‌ها


هنگام ورود ماکسیم به بازار ایران، نگاه بیشتر کارشناسان به این رخداد نگاهی همراه با تردید بود. برخی کارشناسان به‌طور مشخص در مطالب انتقادی خود نسبت به ماکسیم از شکست زودهنگام این سامانه‌ درخواست خودرو در بازار ایران و در میان رقبای خود سخن می‌گفتند و برخی دیگر نیز، که به این صراحت از شکست نمی‌گفتند، به موفقیت شک داشتند. شاید کمتر کارشناس حوزه استارتاپی باور می‌کرد که این شرکت پس از حدود یک سال فعالیت در ایران، بتواند به یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های درخواست خودرو کشور از نظر تعداد شهرهای تحت پوشش تبدیل شود. ماکسیم هم‌اکنون در ۵۰ شهر ایران فعالیت می‌کند.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، به مناسبت ورود به پنجاهمین شهر ایران، در ادامه گفت‌وگو با حمید بذرگر، مدیرعامل ماکسیم در ایران، درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سامانه و تاریخچه آن آمده است:

ماکسیم فعالیت خود را از چه زمانی آغاز کرد؟

سامانه‌ درخواست خودرو ماکسیم برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۳ و در کشور روسیه فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون با فعالیت در بیش از ۲۸۰ شهر از این کشور، بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی از لحاظ تعداد شهرهای تحت پوشش شناخته می‌شود. هدف اصلی ماکسیم در ۱۴ سال فعالیت ساده و روشن است، یعنی ایجاد نرم‌افزارها و رسیدن به فنونی در جهت بهبود ارتباط متقابل مسافر و راننده و نیز بهره‌وری در استفاده از خودرو به عنوان اصلی‌ترین وسیله حمل‌ونقل شهری.

این شرکت با به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا در تلاش است تا با ارائه خدماتی نوین موجب گسترش تقاضا برای سامانه‌ درخواست خودرو و افزایش امنیت سفر شود. همچنین برای راحتی رانندگان نیز تلاش می‌کند تا با بهینه‌سازی فرآیندهای جستجو، ترددهای غیرضروری و زمان انتظار را کاهش دهد.

تکامل مستمر فعالیت‌های شرکت باعث شد ماکسیم نیز همچون هر شرکتی که رؤیای توسعه در سر دارد، دست به تقسیم‌بندی فعالیت‌ها بزند. بنابراین، بخشی از فعالیت‌های ماکسیم در حوزه راه‌اندازی مراکز تماس مدرن و آموزش به اپراتورها است، بخشی به طراحی و پشتیبانی فنی محصولات نرم‌افزاری، بخش دیگر به تبلیغات و جذب مسافران و رانندگان می‌پردازند و در انتها بخش اصلی و نیروی محرکه شرکت شامل رانندگان نیز مشغول جابه‌جایی مسافران‌ است.

چه چیز باعث شد که این شرکت با وجود رقبای قدرتمند داخلی به فکر حضور در بازار ایران بیفتد؟

ماکسیم از سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت از مرزهای روسیه خارج شود و کار خود را در کشورهای دیگری همچون ایتالیا، اوکراین، قزاقستان، گرجستان، بلغارستان، قرقیزستان، بلاروس، تاجیکستان، اندونزی و آذربایجان توسعه دهد. اگرچه مدت زمان دستیابی به خودکفایی و سود در کشورهای مختلف متفاوت بوده، پس از گذشت ۱۴ سال در جمع‌بندی کلی می‌توان ادعا کرد که ماکسیم به هر کشوری که وارد شده به موفقیت‌هایی چشمگیر در بازار آن کشور دست یافته است.

پس از حضور در این کشورها، ماکسیم تصمیم گرفت پیشنهادات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را به سمت بازار ایران روانه کند. ماکسیم بر این باور است که در کلان‌شهرهای ایران، جریان عظیم حمل‌ونقل پایه اقتصاد مصرف همگانی به حساب می‌آید. بازار حمل‌ونقل مدرن ایران به شدت در حال رشد است. این شرکت با مطالعه دقیق و عمیق و با شناخت بازار موجود در ایران تصمیم گرفت که ایران میزبان بعدی این شرکت بین‌المللی باشد.

آماده‌سازی ماکسیم برای کار در ایران از بهار سال ۹۶ آغاز شد و پس از طی مراحل حقوقی، بومی‌سازی نرم‌افزارها از سوی متخصصان شرکت، به‌روزسازی نقشه اپلیکیشن و نیز آموزش کارکنان نخستین دفتر آن در تهران شروع به کار کرد و اولین درخواست ماکسیم در ۲۴ مهر۹۶ ثبت شد. تلاش ما در ماکسیم ایران استفاده از تکنولوژی روز دنیا در کنار تجارب متخصصان داخلی جهت برآورده کردن نیازهای مسافران و رانندگان حمل‌ونقل شهری ایران است. یکی از نخستین اهداف ماکسیم در ایران توسعه متوازن خدمات در سراسر کشور بوده و در همین راستا پس از گذشت یک سال از فعالیت، ۵۰ شهر تحت پوشش خدمات ماکسیم قرار دارند که از این جهت می‌توان گفت ماکسیم یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های درخواست خودرو کشور از نظر تعداد شهرهای تحت پوشش است. لازم است یادآوری شود که با حضور در همه شهرهای بالای یک میلیون نفر ایران و نیز بسیاری دیگر از شهرهای کشور، برنامه ماکسیم در خصوص حضور در شهرهای بیشتری از کشور همچنان به قوت خود باقی است.

حمید بذرگر مدیرعامل ماکسیم در ایران

این ۵۰ شهر ایران شامل کدام شهرها می‌شود؟

تهران، ساری، شیراز، کرمانشاه، اصفهان، قم، بندرعباس، کرج، همدان، اهواز، مشهد، کرمان، تبریز، زاهدان، اردبیل، اراک، سنندج، رشت، یزد، زنجان، ارومیه، گرگان، خرم‌آباد، قزوین، ساوه، دزفول، بروجرد، شهریار، اسلامشهر، شهرقدس، بیرجند، ملایر، دهدشت، نیشابور، بابل، خوی، قائم‌شهر، بجنورد، مهاباد، شاهرود، ورامین، سبزوار، بوشهر، آمل، نجف‌آباد، ملارد، ایلام، قرچک، خمینی‌شهر و کاشان ۵۰ شهری هستند که ماکسیم تا شهریور ۹۷ فعالیت خود را در آنها آغاز کرده است.

ماکسیم هم‌اکنون چه خدماتی را در ایران به مسافران و راننده‌ها ارائه می‌کند؟

ترافیک شهری را می‌توان یکی از اصلی‌ترین مشکلات مشترک بین همه کلان‌شهرها دانست. ما از ابتدای حضور خود در ایران نیز اعلام کرده بودیم که سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمات خودرو در ایران مسیر مشترکی را طی می‌کنند. پیشنهاد ما این است که نه روبروی دیگر رقبا، بلکه شانه به شانه آنها برای کاهش این معضل بزرگ شهری تلاش کنیم؛ زیرا بر این باوریم که حضور ماکسیم در ایران به بهبود کار کل سرویس حمل‌ونقل کشور کمک خواهد کرد.

موضوع دیگر در این خصوص این است که نرم‌افزارهای ماکسیم برای هر شرکت تاکسیرانی در ایران قابل استفاده‌اند و شرکت‌هایی که قصد دارند از خدمات نوین فناوری با نشان تجاری خود کار کنند، می‌توانند با ماکسیم همکاری کنند.

شرکت‌ ماکسیم در ایران شرکتی مستقل بوده که در کشور ثبت رسمی شده است، مالیات پرداخت می‌کند و مدیران و متخصصان بخش‌های مختلف آن نیز ایرانی‌اند. در این شرکت مدیران، حقوق‌دانان، برنامه‌نویسان، تیم تولید محتوا و مترجمان ایرانی کار می‌کنند. درواقع «ماکسیم» یک شرکت درخواست خودرو باکیفیت و جدید ایرانی است.

شاید این سؤال پیش بیاید که ماکسیم چه تفاوتی با دیگر شرکت‌های حاضر در بازار ایران دارد. به عبارت دیگر، ماکسیم چه مزیتی برای مسافر و راننده ایرانی دارد که تصمیم گرفته است به این بازار بیاید؟

قیمت‌های مناسب، امکان رزرو خودرو، امکان انتخاب چند نشانی بدون محدودیت و وجود نقشه‌ای اختصاصی و دقیق بخشی از این تفاوت‌ها آن هم فقط در بخش اپلیکیشن‌اند. قیمت‌های این سامانه مقرون‌به‌صرفه است و در اکثر شهرها از ۱۰۰۰ تومان شروع می‌شود. این قیمت‌ها را می‌توان چیزی حدود ۴ برابر ارزان‌تر از قیمت‌های رقبا دانست. در خصوص رزرو خودرو نیز باید گفت که در اپلیکیشن ماکسیم گزینه‌ای با عنوان رزرو خودرو وجود دارد که شما می‌توانید از قبل برای ساعت و روز مشخصی خودرو درخواست کنید و راننده نیز این درخواست را مشاهده و در صورت امکان بپذیرد.

همچنین گزینه انتخاب چند نشانی در اپلیکیشن‌های شرکت‌های رقیب محدود است و شما می‌توانید بدون محدودیت هر تعداد نشانی را که تمایل دارید به عنوان مقصدهای مختلف سفر خود انتخاب کنید. در زمینه نقشه نیز ماکسیم تلاش کرده تا با ارائه نقشه اختصاصی خود مکان‌یابی مسافر و نیز راننده را دقیق انجام دهد. علاوه بر این ویژگی‌های نرم‌افزاری، ماکسیم هم‌زمان با فعالیت‌های سامانه، قادر به ارائه تحلیل‌هایی دقیق و با جزئیات کامل است. در کنار این موارد، فعالیت‌های برون‌مرزی ماکسیم از سال ۲۰۱۴ میلادی و با افتتاح دفاتر این شرکت در ایتالیا، اوکراین، قزاقستان، گرجستان، قرقیزستان، بلغارستان، تاجیکستان، بلاروس، اندونزی و آذربایجان آغاز شده است. بنابراین، مسافران و رانندگان ایرانی ماکسیم در حال استفاده از خدمات بین‌المللی‌اند که از این ویژگی می‌توانند در سفرهای گردشگری خود استفاده کنند.

لطفاً کمی بیشتر درخصوص ویژگی‌های منحصربه‌فرد اپلیکیشن ماکسیم نسبت به نمونه‌های ارائه‌شده‌ از سوی رقبای داخلی آن توضیح دهید.

از دیگر خدمات ارائه‌شده اپلیکیشن ماکسیم می‌توان به گزینه‌ «چمدان» یا «بار» اشاره کرد. یکی از مشکلات مطرح‌شده مسافران در هنگام استفاده از سامانه‌های مشابه، لغو درخواست از سوی راننده به محض دریافتن این بوده که مسافر به همراه خود بار اضافه دارد. ماکسیم با این گزینه از ابتدا رانندگانی را که درخواست برای آنها ارسال می‌شود، مطلع می‌کند که مسافر بار اضافی همراه دارد تا با آگاهی از این موضوع درخواست را بپذیرد یا رد کند.

علاوه بر گزینه بار اضافه، در بخش توضیحات می‌توان موارد دیگری را افزود که هنگام ارسال درخواست برای راننده به نمایش گذاشته می‌شوند، مانند تأخیر در حضور مسافر، تأخیر و توقف در طول سفر و ... . مورد دیگری که در ماکسیم در نظر گرفته شده، امکان درخواست خودرو برای شخص دیگر حتی هنگامی است که خودتان در حال انجام سفری با ماکسیم هستید. فرض کنید شما در حال سفر با ماکسیم هستید. دوست، همکار یا مادر شما تماس می‌گیرد و از شما درخواست می‌کند که برای او خودرویی بگیرید. در دیگر اپلیکیشن‌ها این امکان تا زمان اتمام سفر خودتان وجود ندارد؛ اما در اپلیکیشن ماکسیم هیچ محدودیتی در این زمینه نیست. علاوه بر این، شما می‌توانید به جزئیات سفر دوست یا آشنای خود دسترسی داشته باشید و از انجام آن آگاه شوید.

منبع خبر: https://www.isna.ir/news/97062110931/

logo-samandehi