آینده حمل‌ونقل کشور در مسیر اینترنتی شدن

آینده حمل‌ونقل کشور در مسیر اینترنتی شدن

1397.09.26
حمید بذرگرمدیرعامل ماکسیمماکسیم

تأثیر عمیق تکنولوژی بر زندگی بشر در تمام سطوح، از ابزارآلات زندگی تا ارتباطات انسانی، ‌انکارنشدنی است و همه تعاملات انسان با جهان پیرامونش را دستخوش تغییر کرده است. آنچه تکنولوژی را به ابزاری برای افزایش کیفیت زندگی بدل می‌کند، نه ذات تکنولوژی بلکه مسیری است که در آن به جریان می‌افتد و دستاوردهایی است که در انتهای آن مسیر حاصل می‌شوند. رشد روزافزون جمعیت، به‌ویژه در نواحی شهری، سبب افزایش تقاضای سفر شده که این تقاضا به شکل‌های مختلف قابل دستیابی است. برخی از افراد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، برخی کرایه خودرو را از طریق آژانس‌ها پرداخت می‌کنند و تعداد زیادی ترجیح می‌دهند که با خودروهای شخصی‌شان به انجام سفرهای درون‌شهری بپردازند.

به دلیل محدود بودن ظرفیت عمرانی و بودجه‌ای شهرهای امروزی و مسائل زیست‌محیطی، بدترین انتخاب ممکن استفاده از خودروهای شخصی در انجام سفرهای روزمره است، خودروهایی که گاه با تنها یک سرنشین موجب اشباع راه‌های ارتباطی شهری و بروز معضلی به نام ترافیک می‌شوند.

اگرچه وسایل حمل‌ونقل عمومی، همچون اتوبوس‌های تندرو و مترو، انتخاب نخست بسیاری از شهرهای مدرن جهان‌اند، این موضوع باعث بی‌توجهی به دیگر سامانه‌ها همچون آژانس‌ها نمی‌شود. جاذبه‌های شهری برای گردشگران و نیز ناتوانی سامانه‌هایی همچون مترو و اتوبوس در جابه‌جایی نقطه به نقطه مسافران، به دلیل محدودیت در داشتن ایستگاه، تا پیش از ظهور حمل‌ونقل آنلاین اتومبیل‌های کرایه‌ای و آژانس‌ها را پرطرفدار کرده بودند.

یکی از راه‌حل‌های جهان امروز برای پیوند سامانه‌های کرایه اتومبیل و فناوری‌های نوین و ابزارهای تکنولوژیک جدید، بهره‌گیری از سامانه‌های حمل‌ونقل آنلاین است که همراه با دیگر پیشرفت‌های ارتباطی مانند ابزارهای پیشنهاد مسیرهای بدون ترافیک و ... سبب حل برخی از مشکلات در این حوزه شده است. ورود این فناوری‌های نوین به کشور ما نیز با چند سال اختلاف باعث ایجاد سامانه‌های درخواست خودروی اینترنتی شد. این سامانه‌ها در ابتدا با مقاومت‌هایی از سوی بخش سنتی حمل‌ونقل شهری مواجه و سپس نادیده گرفته شدند؛ اما استقبال سریع و گسترده مردم از این خدمات باعث شد که همین بخش‌های سنتی به فکر تغییر بیفتند، غافل از اینکه این خدمات فقط شامل استفاده از یک اپلیکیشن نیست، بلکه به زیرساخت‌های تکنولوژیک و آموزش‌های خاص نیروی انسانی نیاز دارد، چنان‌که تاریخچه کوتاه اما پرفرازونشیب مقابله بخش سنتی با این سامانه‌ها صحت این موضوع را نشان می‌دهد.

با وجود تلاش‌های بسیار برای مقابله با این سامانه‌ها، به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین دلیل شکست آنها محبوبیت این سامانه‌ها نزد مردم، خدمات متمایز و نیز قیمت ارزان‌تر نسبت به دیگر سامانه‌ها باشد. به طور کلی، می‌توان ادعا کرد که هرجا تکنولوژی به یاری خدمات ارائه‌شده در جامعه آمده، آن خدمات نه تنها موجب بهبود رفاه جامعه بلکه موجب کارآفرینی و پیشبرد خدمات در هر کسب‌وکاری شده‌اند. همین موضوع سبب شده است که امروز با سرعتی بالا شاهد روی آوردن کسب‌وکارهای مختلف از تعمیر ماشین تا سفارش غذا و از خشکشویی‌ها تا حمل‌ونقل شهری به سوی فناوری‌های نوین باشیم.

کارشناسان بر این باورند که موفقیت‌های بلندمدت و راهبردی در زمینه رشد اقتصادی با سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش زیرساخت‌ها و تجهیزات حمل‌ونقلی و نیز توسعه مهارت‌های نیروی انسانی فعال در این بخش ارتباطی مستقیم دارد. این موضوع سبب می‌شود که بی‌توجهی به همسویی با تغییرات روز دنیا در این بخش موجب عقب ماندن از سرعت پیشرفت جهانی در این زمینه شود و جوامع را بیش از پیش به دیگر کشورها محتاج می‌کند.

در آخر اینکه در قرنی که نام آن با نام ارتباطات گره خورده است، گفت‌وگو بر سر استفاده کردن یا نکردن از تکنولوژی‌های روز دنیا سخنی است که جز عقب ماندن از قافله جهانی سودی نخواهد داشت و به همین سبب دولت‌ها در تلاش‌اند تا با کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم به تقویت بنگاه‌هایی بپردازند که در کشور خودشان شکل گرفته‌اند.

ضمن قدردانی از آنهایی که تا به امروز، با وجود موانع بسیار، حمل‌ونقل ما و دیگر هم‌صنفی‌هایمان را در زمینه اعتلای تکنولوژی یاری کرده‌اند، امید است با تدابیر مسئولان دولتی و همراهی دیگر نهادهای مربوطه، مسیر دستیابی به اهداف حمل‌ونقل آنلاین هموارتر شود.

حمید بذرگر، مدیرعامل ماکسیم

logo-samandehi